Teknologiamurros kiihtyy, myös oppimisen täytyy kiihtyä

Tarja Isola

Blogi > Teknologiamurros kiihtyy, myös oppimisen täytyy kiihtyä

Tiedätkö, mitä osaamista sinulla on? Tietääkö organisaatiosi, mitä osaamista sillä on? Entä tiedätkö, mitä osaamista sinulla tulisi olla? Entä tietääkö organisaatiosi, mitä osaamista se tarvitsee viiden vuoden kuluttua?

Kiihtyvä teknologiamurros vaatii joka ikisen alan asiantuntijaa oppimaan uusia taitoja yksilönä ja organisaationa. Ja pian. Ohjelmistorobotiikan käyttöönotot kiihtyvät organisaatioissa, Elements of AI -kurssi kerää osallistujia. Tämä kaikki on todennäköisesti vain alkusoittoa sille, mitä tuleman pitää.

Mikä on tärkeää juuri nyt?

Aiemmin, useita vuosikymmeniä kestäneet työsuhteet pitivät osaamisen tiukasti organisaation omassa huomassa: henkilöstöön kannatti satsata, koska osaamispääoma kertyi iloisesti vuosien rullatessa eteenpäin. Tänä päivänä työurien pirstaloituminen, lyhyet työsuhteet, freelancerius ja yrittäjyys aiheuttavat sen, että oman osaamisen johtaminen siirtyy yhä enenevissä määrin yksilön vastuulle. Kun töitä tehdään verkostoissa, kenen vastuulle uuden osaamisen hankkiminen kuuluu? Tiesitkö, että osaaminen, jonka olet hankkinut opintojen tai koulutuksen kautta, puolittuu viiden vuoden aikana? Tutkinnosta, jonka hankit 10 vuotta sitten, on jäljellä käyttökelpoista tavaraa vain neljäsosa. Alkaako osaamisesi olla päivittämisen tarpeessa?

Vanha rekrytoijan sananlasku sanoo, että työnhakijalla voi olla kymmenen vuoden kokemus esimiestyöstä, mutta vain kahden vuoden osaaminen. Esimiehen oppimiskäyrä on noussut ensimmäisen kahden vuoden ajan, jonka jälkeen hän on tyytynyt toistamaan jo opittua. Paljon puhutaan työelämän uusista sukupolvista ja työn merkityksen muuttumisesta, jotka vaativat uudenlaista johtamista ja työkulttuuria. Työnantajamielikuvaa rakennetaan ja esimiestyökin muuttuu LaaS-palveluksi (Leadership as a Service). Jokaisen tulisi kannustaa itseään ja muita kehittämään itseään. Anneli Valpola painotti Osaamisen kehittäminen ja ohjaaminen -koulutuksessa hiljattain, että yksi esimiehen tärkeimmistä tehtävistä on edistää osaamista edistävää kulttuuria. Mikä edistää? Mikä tappaa? Mikä hidastaa? Millä vauhdittaa?

Mitä seuraavaksi?

Mietitään tätä yhdessä tulevissa koulutuksissa ja seminaareissa. Tervetuloa kuulemaan, oppimaan ja osallistumaan keskusteluun.

Tarja Isola

Koulutuspäällikkö

Alma Talent Oy

Työn merkitys tekee myyjästä menestyjän

Työn merkityksestä on puhuttu viime vuosina paljon ja se on isossa roolissa myös myyntityössä. Merkityksen löytäminen ...

Lue lisää

Social sellingiä ei voi sivuuttaa myynnin tapana, jos haluaa kasvua

Sosiaaliset kanavat ovat luoneet myyjille uusia keinoja löytää, tavoittaa ja voittaa asiakas puolelleen, ja niistä on tul...

Lue lisää

Temperamenttityyppien tunnistaminen: kohtaa asiakkaasi oikein ja tehosta myyntityötä

Myyjät kohtaavat työssään useita erilaisia henkilöitä, joilla on hyvin erilaiset temperamenttityypit. Näiden tyyppien ...

Lue lisää

Hyvä koulutus saa aikaan muutoksia ajattelussa, työtavoissa tai molemmissa

Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomari Mia Sundström haluaa saada koulutettavat oivaltamaan itse asioita, koska silloi...

Lue lisää

Osaamisen ennakointi yhdistää tiimin ja rakentaa tulevaisuudenkestävyyttä

Osaamisen ennakointi sekä laaja-alainen, eri osaamisalueiden tunnistaminen puhuttavat tällä hetkellä HR-kenttää, esihen...

Lue lisää